Khamis, 5 September 2013

Strategi Amerika syarikat?

Seperti yang dijangka, kenaikan harga minyak dunia kali ini sama seperti yang berlaku semasa peperangan di iraq dahulu. Jika kita lihat secara kasar, "kebetulan" ini berlaku apabila nilai matawang dolar US susut rendah. 

Dan jika kita fikirkan walaupun nilai dolar US susut, tetapi US masih lagi mahu memberi "bantuan" kepada negara arab yang bergolak seperti dulu di Iraq dan kini di syria dan mesir. Dan secara "kebetulan" juga dari itu harga minyak naik dan apa bila harga minyak naik, yang lebih pelik nilai dolar us kembali naik?

Apakah banyak kebetulan? Kita sedia maklum bahawa negara-negara arab adalah pengeluar minyak dan gas utama negara, dengan pergolakkan di negara arab terbabit adalah peluang emas bagi sebuah negara "besar" yang menjadi "orang tengah" dalam peng-exportan cecair tersebut.
Ini mungkin adalah satu rangcangan yang terlilti jika dapat kita lihat dengan semua "kebetulan" itu. Sebelum ini juga, rahsia Amerika yang dikatakan terlibat dalam senjata kimia aberbahaya telah didedah dengan beberapa email sebagai bukti. (Amerika Terlibat Senjata Kimia Di syiria- Baca).

Iraq
Dolar us turun - pergolakan - minyak dunia naik - "bantuan" - dolar us naik

Syria & Mesir
Dolar us turun - pergolakan - minyak dunia naik - "bantuan" - dolar us naik

Kebetulan atau rancangan?





NBFX

Meskipun artikel yang diterbitkan disini adalah dibawah pengurusan Batu Kurau, anda dinasihati menapis setiap sumber untuk mencari kebenaran. Pihak Batu Kurau Kampungku Blogspot tidak bertanggungjawab diatas sebarang salahlaku dan komen anda di blog ini. Terima Kasih

0 comments:

Catat Ulasan

 

Copyright @ 2013 Batu Kurau Kampungku.