Selasa, 27 Ogos 2013

Bahaya Windows8


Satu dokumen dalaman yang dikeluarkan oleh pakar-pakar IT yang bekerja untuk kerajaan persekutuan Jerman memberi amaran kepada agensi-agensi nasional dan syarikat-syarikat supaya tidak menggunakan Windows 8. Sebabnya?
Kebolehan mengeksploitasi "backdoor" telah ditemui, dan butir-butir yang telah diperolehi dan disiarkan oleh laman web German Zeit Online. Mesej yang bocor menunjukkan bahawa NSA mungkin mempunyai akses kepada ciri-ciri tersembunyi seperti "shurt down" dan membolehkan Microsoft  mengawal komputer yang menjalankan perisian itu dari jauh.

Ciri windows8 diteliti oleh kerajaan Jerman yang dipanggil Pengkomputeran Dipercayai, tetapan backdoor yang ditubuhkan sepuluh tahun lalu oleh beberapa teknologi gergasi Amerika termasuk Microsoft, HP dan IBM. Pengkomputeran Dipercayai sepatutnya untuk melindungi komputer daripada dimanipulasi oleh pihak ketiga yang berniat jahat menggunakan virus atau kaedah lain. Cip digunakan untuk memasang Pengkomputeran Dipercayai pada Windows 8 komputer didakwa menawarkan akses backdoor Microsoft, walaupun implikasi kelihatan bahawa syarikat Amerika akan memanjangkan kuasa itu kepada kerajaan Amerika Syarikat juga.



**info dari tech-komputer.blogspot

NBFX

Meskipun artikel yang diterbitkan disini adalah dibawah pengurusan Batu Kurau, anda dinasihati menapis setiap sumber untuk mencari kebenaran. Pihak Batu Kurau Kampungku Blogspot tidak bertanggungjawab diatas sebarang salahlaku dan komen anda di blog ini. Terima Kasih

0 comments:

Catat Ulasan

 

Copyright @ 2013 Batu Kurau Kampungku.