Khamis, 24 Mei 2012

Ayam Piru Panggang.....


Ayam piru atau ayam turkey adalah antara ayam yang saiznya agak besar dari ayam biasa. Ayam ini amat terkenal di negara-negara eropah sebagi sajian perayaan mereka.

Mempunyai isi yang manis dan enak menyebabkannya mendapat permintaan yang tinggi dan stabil di malaysia. Harganya yang kini dalam RM18-RM22 sekilo menjanjikan pendapat lumayan kepada penternak.

Ayam ini dikatakan amat sensitif dan amat suka memakan rumput atau tumbuj-tumbuhan hijau. Bunyinya yang bising menjadikan ianya sukar untuk di ternak di kawasan yang mempunyai kejiranan yang ramai. Ayam ini dikatakan beratnya boleh mencecah sehingga 12kg seekor.
Keenakan daging ayam ini memanglah sukar untuk di gambarkan kerana ianya mempunyai keenakan sendiri, panggang berlada & rendang adalah jenis masakan yang popular untuk ayam ini di Malaysia.


Ini Antara Penjual Ayam Piru Segar Yang Murah:


                                                                          Fresh Turkey










NBFX

Meskipun artikel yang diterbitkan disini adalah dibawah pengurusan Batu Kurau, anda dinasihati menapis setiap sumber untuk mencari kebenaran. Pihak Batu Kurau Kampungku Blogspot tidak bertanggungjawab diatas sebarang salahlaku dan komen anda di blog ini. Terima Kasih

0 comments:

Catat Ulasan

 

Copyright @ 2013 Batu Kurau Kampungku.