Rabu, 11 April 2012

AWAS! Ancaman Tsunami


   Dalam lingkungan pukul 4.45 td negara kita dikejutkan oleh gegaran gempa bumi. Gegaran ini bukan sahaja dirasaan oleh kita malah beberapa negara lain juga akan turut merasainya.
Gegaran juga telah mengakibatkan CALANG & SIMEULUE (Aceh) dilanda tsunami setinggi 6 meter, manakala tempat-tempat dikatakan masih terkawal.
Pada pukul 6.17 (wktu aceh), dikatakan bahawa air di kawasan tsunami telah mulai surut. Tetapi kita harus beringat bahawa Tsunami dahulu berlaku setelah air laut tiba-tiba surut.. Jadi jangan la berada di kawasan pantai buat masa ini. Pastikan keselamatan anda dan keluarga anda.

Berita Tambahan
 – Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika menganalisis kekuatan gempa yang berlaku wilayah Sumatera. Data terbaru menunjukkan kekuatan 8.5 skala richter. Sebelumnya diumumkan berkekuatan 8.9 SR. Pacific Tsunami Warning Center yang berkedudukan di Hawaii mengeluarkan amaran
tsunami setelah gempa 8.7 skala Richter menggegarkan laut dekat Simeuleu, Nanggroe Aceh Darussalam. PTWC meramalkan, jika terjadi tsunami, maka gelombang itu dijangkan tiba pada pukul 16.21 di Simeulue, pukul 16.31 di Banda Aceh, pukul 17.17 di Padang, Sumatera Barat, dan pukul 17.38 di Bengkulu. Pemantauan VIVAnews ketika ini Sungai Krueng Aceh tampak surut. Situasi demikian belum dapat dipastikan apakah surutnya sungai ini berkait dengan datangnya gelombang tsunami. Salah satu ciri datangnya tsunami memang adanya penyurutan permukaan air laut. Menurut PTWC, bila terjadi tsunami akibat gempa ini maka boleh menjangkau kawasan persisir sejumlah negara di sekitar Samudera Hindia seperti India, Sri Lanka, Australia, Myanmar, Thailand, Maladewa, Malaysia, dan Madagaskar.


Komta Pulau Pinang

Komta Pulau Pinang


Aceh- Orang ramai Mencari Tempat Yg Selamat





Aceh- Orang ramai Mencari Tempat Yg Selamat



Aceh- Orang ramai Terkejut



Video



Video



Video



Video



Orang Ramai Dinasihatkan berada Jauh Dari Pantai, Tsunami bila-bila Boleh Berlaku



NBFX

Meskipun artikel yang diterbitkan disini adalah dibawah pengurusan Batu Kurau, anda dinasihati menapis setiap sumber untuk mencari kebenaran. Pihak Batu Kurau Kampungku Blogspot tidak bertanggungjawab diatas sebarang salahlaku dan komen anda di blog ini. Terima Kasih

0 comments:

Catat Ulasan

 

Copyright @ 2013 Batu Kurau Kampungku.